Conferència del Sr Pablo Fajardo - Taula rodona sobre el cas Chevron-Texaco a l'Equador

Activitats  -

El proper dijous 20 de febrer, a partir de les 17h , a la Sala de Graus del Campus Catalunya de la URV , se celebrarà una taula rodona sobre el cas Chevron - Texaco , que comptarà amb el testimoni de primera mà del Sr Pablo Fajardo , advocat dels pobles afectats per la transnacional petroliera en el cas esmentat . A la taula rodona participarán també el Dr Antoni Pigrau i el Dr Antoni Cardesa , tots dos professors de Dret Internacional del Medi Ambient a la URV que han seguit l'evolució del cas des dels seus inicis . L'acte, organitzat pel CEDAT , la AAEDAT i l'associació Enginyeria Sense Fronteres , estarà obert a tota la comunitat universitària i al conjunt de la ciutadania .

La presència a Tarragona del Sr Fajardo s'emmarca dins de la " Gira de l' Company advocat Pablo Fajardo a Europa" , organitzada pel Comitè de la Revolució Ciutadana Simón Bolívar , encaminada a condemnar la campanya mediàtica que la transnacional Chevron ha llançat a nivell internacional , per desprestigiar i afectar la sobirania del poble Equatorià .

ANTECEDENTS

Entre 1964 y1990 , en un territori d'uns 3.000 km2 ( similar a la superfície de la regió metropolitana de Barcelona ) , habitat principalment per pobles indígenes comolos Cofán , Secoyas , Sionas o kichwas al nord de l'Amazònia equatoriana , la petroliera Texaco va operar i perforar diversos pous per a l'extracció dehidrocarburos . Durant aquest procés , es van vessar a la selva 64 milions delitros de petroli , a més de residus altament tòxics que van ser abocats en piscines a l'aire lliure properes als rius de la zona de Lago Agrio . El petroli va danyar profundament l'ecosistema de la selva nord-oriental equatoriana , els danys als habitants de la zona són inquantificables .

El 1992 la concessió de Texaco va ser rescindida pel govern equatorià , que va traspassar les operacions a l'empresa pública Petroecuador . A l'octubre de 2001 Texacofue absorbida per Chevron .

Pablo Fajardo , nascut a Shushufindi , un dels pobles afectats directament , coneix perfectament la magnitud del dany ocasionat per la petroliera . Avui és l'advocat principal dels demandants (Front de defensa de l'Amazònia ) , que ha lliurat una èpica batalla per exigir compensacions a la geganta multinacional . El 14 de febrer de 2011 el jutge Nicolás Zambrano de la cort de Sucumbíos ( Equador ) , va fallar favorablement cap als demandants , obligant a la companyia a pagar com a compensació i remediació de danys 9,500 milions de dòlars , que serien el doble si la companyia no demanava disculpes . La decisió va ser recorregut . En segona instància , el 3de gener de 2012 , la mateixa cort va ratificar la sentència . Pablo Fajardo va anunciar immediatament que els demandants tractarien d'executar la sentència embargant béns de Chevron - Texaco en altres països , ja que la companyia no té actius a Equador .

Actualment la gegant multinacional ha iniciat una campanya de desprestigi en contra del sistema judicial equatorià , per així desconèixer la decisió i no respondre portreinta anys de contaminació en una àrea de 14000 Km2 que ara es coneix com "la zona morta " . El desastre ecològic és tal que el cas ja ha començat a serconocido com el Txernòbil de l'Amazònia . Al llarg d'aquests anys , s'han disparat a la zona les morts per càncer , leucèmia i casos de naixements amb malformacions greus i altres malalties .

Dates : 20 febrer 2014 , 17h

Lloc : Sala d' Gradosdel Campus Catalunya de la URV (Av. Catalunya n º 35 )

Organitza : CEDAT , AAEDAT , ESF